Audyt użyteczności i badania UX

Prawie 88% odwiedzających stronę lub aplikację nie wróci do niej jeśli w trakcie pierwszej wizyty nie spełniła ona ich oczekiwań.

Użyteczność wpływa na przychody

Jeśli potencjalni klienci napotkają na Twojej stronie, aplikacji czy sklepie elementy, które działają nielogicznie, utrudniają znalezienie produktów i informacji czy po prostu zmniejszają przyjemność z użytkowania to czytając ten tekst wiedz, że oni właśnie przechodzą do konkurencji.

Korzyści

1. Poprawa konwersji – więcej ukończonych oczekiwanych interakcji np. zakup, kontakt poprzez formularz, co bezpośrednio zwiększy Twoje przychody.

2. Ograniczenie kosztów developerskich – mniejsze koszty związane z rozwojem, poprawkami i optymalizacją strony.

3. Zwiększenie liczby użytkowników i reklamodawców – większe przychody.

4. Zmniejszenie środków potrzebne na promocję strony – tylko „przyjazna” dla użytkownika strona korzysta z tzw. marketingu poleceń.

5. Poprawa wiarygodności i zaufania do serwisu – większa szansa na wykonanie oczekiwanej akcji i mniejszy współczynnik porzuceń strony.

6. Korzyści pośrednie – dobrze zaprojektowania strona codzienną pracę Twoją i zespołu, np. obniża liczbę pytań kierowane do suportu lub zmniejsza czas potrzebny na odpowiednie „przyjęcie klienta na pokład” (ang. onboarding), czyli kluczowy element strategii obsługi klienta.


W której grupie jesteś?

Mam już stronę

Jeśli zauważyłeś co najmniej jedno z poniższych zjawisko to jasny sygnał, że warto przeprowadzić audyt użyteczności Twojej strony:

1. Poziom sprzedaży na stronie nie jest zadowalający.

2. Planujesz redesign strony.

3. Obserwujesz większą liczbę zapytań do Supportu/BOK

Nowy biznes - moja firma nie ma jeszcze strony

Zapewne potrzebujesz strony www, która będzie efektywnie będą realizować cele biznesowe. Tworząc dla Ciebie stronę w sposób badawczy skonfrontujemy Twoje pomysły i przemyślenia z oczekiwaniami potencjalnych odbiorców – takie podejście to właśnie projektowanie doświadczeń użytkownika (ang. user experience design).

Nie jesteś pewny, w której grupie jesteś lub czujesz, że brakuje opcji dla Ciebie i Twojego biznesu?

Zostaw nam do siebie kontakt, a my odezwiemy się i pomożemy Ci się odnaleźć w świecie doświadczeń użytkownika.



Najczęściej poruszane kwestie i wątpliwości:

„Moja strona ma nowoczesną szatę graficzną i wszystko jest przejrzyste!”

A może są to odczucia Twoje i współpracowników, czyli osób które znają każdy zakamarek serwisu i poruszają się po nim praktycznie z zamkniętymi oczami? Pamiętaj, że to co dla Ciebie jest najbardziej oczywiste, dla nich może okazać się przeszkodą nie do przeskoczenia

„To nowy biznes – nie mam jeszcze strony internetowy”

Jeśli się tu spotykamy pewnym jest, że wiesz, że Twój biznes potrzebuje strony www. Tworząc od początku stronę internetową w oparciu o faktyczne oczekiwania użytkowników i wiedzę ekspercką damy im serwis, z którego będą korzystać z przyjemnością, bo zwiększa szanse po wysokie przychody. Użyteczne projekty cieszą się większym zaangażowaniem, lojalnością, utrzymaniem użytkowników.

„Moja strona to nie sklep internetowy - przecież ja nic nie sprzedaję.”

Skoro Twój biznes „jest w internecie” to znaczy, że oczekujesz odwiedzin użytkowników, bo chcesz, aby o Tobie wiedzieli i wykonali określoną interakcję z Twoją stroną. Fakt, że użytkownicy nie dodają u Ciebie na produktów do koszyka i nie realizują płatności online nie oznacza, że ich obecność nie ma mieć oczekiwanego przez Ciebie efektu.


Przykłady:

Dla firmy, której usługi dostosowywane są indywidualnie „pod klienta” i na stronie nie ma ogólnego cennika, najistotniejsze będzie, aby użytkownik skorzystał z formularza, dzięki czemu firma pozyska dane kontaktowe i dowie się czego potrzebuje do potencjalny klient.

W przypadku fundacji lub stowarzyszenia najważniejsze będzie aby użytkownik dowiedział się o misji i działaniach organizacjach, co zachęci go do wsparcia finansowego w postaci darowizny.

Dla strony młodego startupu głównym celem na stronie będzie skierowanie użytkownika do miejsca, gdzie może dowiedzieć się o perspektywach i korzyściach biznesowych, co zachęci potencjalnych inwestorów do wsparcia projektu,

„To efekt pandemii! Mamy trudne czasy i nie mam wpływu na gorsze wyniki”

Oczywistym jest, że otoczenie i obecna sytuacja ma wpływ na naszą firmę, najczęściej jednak nie jest to głównym czynnik problemów. Często mamy bowiem do czynienia z tzw. zjawiskiem gloryfikacji biznesu, czyli niedopuszczaniem do siebie myśli, że coś może źle funkcjonować na skutek naszych nietrafionych decyzji. W ten sposób podświadomie wolimy godzić się na gorsze wyniki niż poddać się zmianie i zdecydowanie się na poprawki, bo to byłoby jednoznaczne z przyznaniem się do błędu.

Jeśli masz jeszcze wątpliwości lub dodatkowe pytania to skontaktuj się z nami, a chętnie na wszystko odpowiemy i przedstawimy więcej korzyści.