Pozycjonowanie google grafiki

Gdy pozycja top 10 w wyszukiwarce google jest od "wieków" zajęta przez duże firmy i portale internetowe trzeba szukać innych kanałów dotarcia do klienta szczególnie, że jeden obraz mówi więcej niż 1000 słów. Jeżeli zatem masz ciekawe zdjęcia swoich produktów, usług warto nimi zaprezentować swoją ofertę w grafika google. Sprawdź co należy zrobić w ramach seo by twoje zdjęcia były wysoko w wyszukiwania google.

------ przeczytasz w 4 minuty ------

Co to jest wyszukiwarka google grafika?

Najpopularniejsza na świecie wyszukiwarka treści w internecie ma swoją dwojaką naturę. Domyślnie wyszukuje wyniki w postaci adresu url na podstawie słów kluczowych, zawartych na stronie internetowej. Wystarczy jednak kliknąć w prawym rogu wyszukiwarki by otworzyć sezam z prawdziwymi skarbami.

wyszukiwarka google grafika wybierz images chrome

Domyślny format wyników wyszukiwania zmieni się z tekstu na grafikę, oznacza to, że wpisując w pole wyszukiwarki określone słowa kluczowe np. "sofa chesterfield aranżacje" otrzymamy katalog zdjęć, które zostały skategoryzowane pod tą frazą.

wyszukaj znajdziesz search

Dzięki czemu możemy przeglądać miniatury zdjęć, które najbardziej odpowiadają wpisanemu w wyszukiwarkę pojęciu a następnie przejść do strony internetowej skąd pobrana została znaleziona grafika.


Dlaczego tak się dzieje, że google przypisuje określone słowa poszczególnym zdjęciom? O tym opowiemy w dalszej części artykułu.

Nazwa zdjęcia a wyszukiwanie w google

Należy pamiętać, że algorytmy google opierają się na angielskim słownictwie, zatem przetwarzanie naszych narodowych znaków typu "ą", "ś", "ć" itp. nie leży w standardzie google, nie oznacza to, że dana grafika będzie występowała w wynikach wyszukiwania. Nawet zupełne pominięcie nazwy i przypisanie jej ciągu cyfr nadal nie dyskredytuje naszego zdjęcia.

Jakkolwiek robot google jest z każdym rokiem inteligentniejszy to jednak warto ułatwiać mu pracę i przygotowywać grafikę spełniającą kryteria czytelności, bo w przypadku konkurencji ze strony innych być może to twoje będzie wyżej dzięki temu drobnemu zabiegowi.

Nazwa grafiki:

  • nie powinna zawierać polskich czcionek,

  • nie powinna zawierać spacji (przerw, pustych miejsc w nazwie),

  • łączniki między słowami w nazwie zdjęcia powinny zawierać myślnik np. sofa-chesterfield-fioletowa.jpg, kanapa-skorzana-brazowa.png


Atrybut ALT i TITEL grafiki

To co niewidoczne dla oka użytkownika, ale jest bardzo istotne dla google i może determinować w wynikach wyszukiwania to specjalny opis grafiki widoczny w oprogramowaniu strony. Warto zadbać by użytkowany cms pozwalał na zarządzanie tymi wartościami.

Atrybut ALT

to opis zdjęcia skierowany do robotów google i może być wyświetlanych w przypadku problemów z załadowaniem zdjęcia.

Atrybut TITEL

to opis zdjęcia pojawiający się gdy najdzie się myszką na dany obraz. Opis powinien dotyczyć zawartości zdjęcia złożony z 8-10 słów i różniący się nieco od tektu w atrybucie ALT, powinien zawierać frazy kluczowe na których nam zależy by uwzględniały je wyniki wyszukiwania. Tytuł powinien być unikatowy jest bowiem drogowskazem dla google.

atrybut titel i atrybut alt przyklad


Mapa zdjęć

Tak jak swój swoisty spis treści posiadają podstrony witryny internetowej czyli tzw. sitemap, również zdjęcia powinny być w niej uwzględnione. Jeżeli grafik jest bardzo dużo i stanowią clou naszych pozycjonerskich działań warto stworzyć dedykowaną mapę oraz dodać ją do narzędzi google, tak by roboty mogły sprawniej indeksować w swoich zasobach nasze produktu lub usługi.


W jakim formacie zapisywać zdjęcia?

To często pomijany fakt, który nawet jeżeli z perspektywy google jest obecnie drugorzędny to może stanowić o sukcesie przyszłości. Najczęściej używa się zapisu zdjęć do formatu.jpg które zaletą jest łatwość kompresji a poprzez to szybsze wczytywanie się na stronie i wynikach wyszukiwania.

Innym formatem, zalecanym jest.png, którego jakość jest wyższa przy jednoczesnej większej wadze, pozwala jednak na mniejszą utratę danych przy kompresji co może mieć znaczenie w przypadku istotnych szczegółów na zdjęciu, obrazującym jakieś dane liczbowe, wykresy itp.

Naturalnym jest, że google będzie robiło wszystko by grafiki na których operuje były jak najlżejsze, dzięki czemu moc obliczeniowa serwerów google i zużycie prądu będzie mniejsze stąd nowe pomysły i wdrożenia jak np. format kompresji WebP i WebM dla wideo. Ma to być nowy, otwarty standard dla skompresowanej grafiki w internecie.


Unikatowość grafiki

Obowiązkowo trzeba zadbać by posiadana google grafika była unikatowa, nie tylko ze względów poznawczych użytkowników, ale z powodu tzw. "duplicate content" czyli zdublowanej treści, w tym przypadku grafiki. Google potrafi schierrachizować zwartość strony internetowej w odniesieniu do innych np. konkurencyjnych stron. Wyszukiwarka będzie premiować stronę której treść i zdjęcia były zaindeksowane jako pierwsze w zasobach google. Kolejne miejsca stracą premię za pierwszeństwo. To powoduje, że ostrożnie trzeba korzystać z popularnych w sieci grafik i starać się uatrakcyjniać wyszukiwania własnymi zasobami.

W przypadku np. sklepów korzystających z wspólnej bazy zdjęć od producentów można do ogólnej puli zdjęć dodać klika własnoręcznie wykonanych z nastawieniem na wysokie wyniki wyszukiwania.


Układ zdjęć na stronie internetowej

Naturalne działania uatrakcyjniające tekst na stronie, czyli przeplatanie go odpowiednimi obrazami są dobrym rozwiązaniem nie tylko z punktu widzenia klientów, ale i wyszukiwania w tym wyszukiwania obrazem.

Zdjęcie lub ogólnie pojęta grafika powinna być otoczona odnoszącym się do niej tekstem i frazami związanymi z informacją jaką niesie i odczytywana jest przez roboty google. Warto zatem w przypadku katalogu produktów przeplatać listę produktów z tekstem pozycjonerskim i pojedynczymi indywidualnymi grafikami, którym będą odpowiadać zadane wyszukiwania w google.


Wyszukiwanie obrazem w google

To odrębne zagadnienie związane z wyszukiwaniem grafiki w google. O ile powyższe formy dotyczyły wyszukiwania unikalnych prac i starały się ową indywidualizację wzmacniać o tyle wyszukiwanie obrazem odnosi się do już zaindeksowanych w google prac.


Znajdowanie odpowiedniego obrazu w google.

Wybierając opcje google grafika w polu wyszukiwarki pojawiają się 4 ikony. Pierwsza z nich wywoła możliwość wyszukania dokładnie takiej grafiki jaką załadujemy do google, wystarczy wybrać przycisk prześlij obraz.

wyszukiwanie obrazem w google

wyszukiwanie obrazem w google krok drugi

Można też użyć metody drag&drop czyli przeciągnąć obrazek na obszar pola wyszukiwarki google. Ostateczny wynik. otrzymamy taki sam.

Wyszukiwanie obrazem google zwróci szereg wyników w postaci poszukiwanej miniatury i adresu jej pochodzenia.

wynik wyszukiwania obrazem w google

Można wyszukiwać grafiki klikając prawym przyciskiem na już umieszczoną w sieci prace i wybrać opcje "Szukaj obrazu w google". Otrzymany wynik będzie podobny do poprzednej metody.

grafika google wyszukiwanie prawym przyciskiem myszy

Taka precyzja i skuteczność tylko potwierdza, że google doskonale "wie" kto jeszcze korzysta z tej grafiki, zatem może również preferować autora nad strony, które jedynie powielają pracę.

Kiedy przydają się wyniki wyszukiwania obrazem w google?


Wyszukiwanie obrazem to doskonałe narzędzie śledcze do weryfikacji adresu url, który np. bezprawnie używa naszych prac.

Przydaje się też do wyszukiwania grafiki podobnej do naszej, np. inne ujęcia danego miejsca czy przedmiotu. Pozwala bowiem google na znajdowanie zbliżonych wizualnie kadrów i grafik.

wyszukiwarka obrazow zblizonych wizualnie

Kiedy pozycjonować grafikę w google?

Teoretycznie każda firma może wykorzystywać obrazy, grafiki do promocji własnych usług czy produktów, są jednak takie branże, w których graficzne informacje służą szczególną pomocą i pozwalają podjąć decyzję zakupową.

Na specjalne zainteresowanie wyszukiwaniem informacji za pomocą obrazów zasługuje:

  • branża meblarska. Ze szczególnym uwzględnieniem aranżacji i kompozycji mebli w różnych wariantach i materiałach obiciowych.

  • branża modowa. Której trzonem działań internetowych w grafice są odpowiednio upozowane modele.

  • nieruchomości. Obrazy lokalu czy mieszkania to pierwszy filtr i zanęta jednocześnie.

  • designerzy wnętrz. Dobre zdjęcia realizacji z szeregiem słów kluczowych dadzą lepsze rezultaty aniżeli głębokie zapewnienia o profesjonalizmie.


Nie oznacza to, że inne formy działalności nie powinny używać odpowiednio sformatowanego i przygotowanego obrazu do promocji. Skoro 90% informacji przyswajamy wzrokiem, ważne przekazy powinny opierać się o graficzny przekaz zarówno ze względu taki wymóg ze strony klientów internetowych, ale i szanse jakie daje wyszukiwarka grafiki google ze swoim jeszcze niedocenionym i niezagospodarowanym polem.