Buzz marketing, marketing szeptany co to?

Jeżeli dowiedziałeś się, że buzz marketing (marketing szeptany) może pomóc Twojej firmie zwiększyć swoją pozycję w google i przełożyć się na większą ilość potencjalnych klientów, ale nie wiesz jakie działania podjąć i od czego zacząć, to dobrze trafiłeś.

------ przeczytasz w 4 minuty ------


Co to jest buzz marketing?

Oczywiście nie chodzi o to, żeby szeptem informować o Twojej ofercie tudzież brzęczeć (tłum. buzz), ale chodzi wyrażenie swojej opinii jako użytkownika, konsumenta produktu lub usługi w przestrzeni internetowej. Najczęściej wykorzystywane są wpisy na forach internetowych, komentarze artykułów, grupy na facebooku i inne miejsca z obszaru social media pozwalające na interakcje i umieszczenie odpowiedniego komentarza, najlepiej z linkiem.


Marketing szeptany w liczbach.
Marketing szeptany to naturalne konsekwencja zachowań w sieci. Zalew danych spowodował, że nie ufamy reklamie bezpośredniej, jedynie 15% kieruje się nią przy decyzjach konsumenckich. Blisko 80% konsumentów zasięga opinii. Znakomita większość z nich opiera się na informacji od znajomych jedynie 30% korzysta z opinii innych internautów i ekspertów. Jest to jednak dwukrotnie więcej aniżeli klasyczna reklama.


Zadania marketingu szeptanego

Można wyróżnić trzy główne cele buzz marketingu:

Dotarcie do odbiorców/konsumentów, którzy nie skorzystają lub nie mają możliwości zapoznania się z naszą ofertą, np. dopiero rozpoczynamy pozycjonowanie strony i nasza pozycja jest daleka od top 10.

Wsparcie decyzji zakupowej i mechanizmów psychologicznych konsumentów co do wyboru naszej firmy i produktów lub usług. Klient w procesie podejmowania decyzji i działań zakupowych poszukuje w sieci odpowiednich treści dotyczących interesującego go obszaru informacji.

Pozycjonowanie strony lub usługi. Buzz marketing to nie tylko bezpośrednia komunikacja skierowana do klientów, ale też trwały ślad budujący pozycję naszej strony internetowej i pozwalający na działania na rzecz długofalowej strategii popularyzującej nasz e commerce czy usługi.


Czy można samodzielnie wykorzystywać buzz marketing?

Większość sugestii dotyczących prowadzenia buzz marketingu wskazuje by nie zajmowali się tym amatorzy, czyli najlepiej "zleć drogi kliencie usługę nam". To jednak nie jest prawda, ponieważ ilość forów dyskusyjnych, grup na facebooku nie jest wcale taka duża i opanowanie tych kluczowych i samodzielne uprawianie na nich marketingu szeptanego jest w zasięgu ręki każdego.

Również uwaga o braku umiejętności w prowadzeniu odpowiedniej narracji jest chybiona, bowiem nikt inny nie zna lepiej swojego produktu czy usługi aniżeli Ty i sprawniej i prawdziwiej będziesz mógł przekonać użytkowników co do zalet swojej oferty.

Nie bez znaczenia jest też fakt, że wiedza zawarta na grupach, nowe trendy, podpowiedzi są nie bez znaczenia dla podnoszenia jakości własnej oferty. Są ta informacje, które tylko ty będzie umiał wyciągnąć i wykorzystać.

Jedynym powodem dla którego warto skorzystać z usług firm trzecich to brak czasu lub zasobów ludzkich na to by marketing szeptany był prowadzony własnymi siłami.


Jak prowadzić buzz marketing?


Merytoryka

Marketing, bynajmniej, nie polega na szerzeniu nieprawdy. A ma to często miejsce w przypadku nastawionych na zysk influencerów, którzy szczególnie na youtubie nadużywają środków stylistycznych i perswazji, co może długofalowo działać przeciw skutecznie i wytworzyć negatywny wizerunek twojej oferty pośród konsumentów.

Na czym zatem polega poprawny buzz marketing?

Nie kłamiemy, nie używamy półprawd, ale skupiamy się na faktycznych zaletach, dodatkowych formach wykorzystania czy praktycznych wskazówek, których nie uświadczy się wśród konkurencyjnych ofert.

Jeżeli istnieją pewne obszary w których nie jesteśmy konkurencyjni, możemy je dyskretnie przemilczeć. Dla przykładu jeżeli twoja firma jest "młoda wiekiem" i nie może pochwalić się bardzo rozbudowanym portfolio i historią na rynku, nie trzeba epatować tą informacją, chociaż nie ukrywać jej jeżeli trzeba będzie odpowiedzieć na wprost postawione pytanie.

Można też przekuć słabość w zaletę, tak tak. Owszem firma jest na rynku dopiero 2 lata, ale mamy energie, czas i chęci by obsługiwać konsumentów lepiej niż konkurencja, a fakt, że rozpoczynamy może nie tylko dawać bezpośrednie przełożenie na cenę dla odbiorców (niższą), ale też większa dbałość, bowiem bardziej niż innym zależeć będzie twojej firmie na budowie doświadczenia, portfolio i bazy klientów.


Technikalia

Przewaga firm dla których buzz marketing to chleb powszedni, nad początkującymi w tworzeniu rekomendacji to szereg kont na forach i grupach, które posiadają już pewną historię, a przez to mogą wyglądać na bardziej wiarygodne aniżeli dopiero powstałe konta, które od razu rozpoczynają szeptany marketing i to poświęcony wyłącznie jednej marce, tudzież generującej reklamy na jeden temat.

Ponad to firmy marketingowe oferują wpisy z różnych kont, różnych ip, poprzez co treści mogą mieć naturalnych charakter, szczególnie, gdy są prowadzone w formie dyskusji.

Buzz marketing, niebezpieczeństwa.

Marketing szeptany nie jest bez wad. W sytuacji, gdy użytkownicy otrzymują cykl nachalnych rekomendacji, komentarzy nie uwzględniających treści wątki i zasadniczego problemu poruszanego przez użyte narzędzia, wówczas opinia użytkowników może być skierowana przeciwko marce i firmie. Buzz marketing stron społecznościowych może być wówczas skierowany przeciwko firmie i jakich by narzędzi nie użyła, działań celem zmiany opinii nie podjęła, opinii pozostawionych w sieci nie da się pozbyć w sposób naturalnych. Dlatego komentarze powinny uwzględniać dobrostan internautów a reklamy należy konstruować w sposób, który odpowiada na pytania jakie stawiają użytkownicy a nie cele promocji.

Buzz marketing, czy warto?

Wykorzystanie portali społecznościowych to jeszcze jeden element promocji prowadzonych kampanii marketingowych pośród internautów. Należy rozważyć jaką część naszych działań reklamowych i budżetu powinny pochłaniać fora i generowane opinie. Na pewno dobre jest docieranie do zainteresowanych osób różnymi drogami, szczególnie, gdy nasza pozycja w wyszukiwarce google pozostawia wiele do życzenia. Wówczas buzz marketing to dotyczący marki czy produktów jest możliwością darmowej i natychmiastowej reakcji użytkowników. Odpowiednio poprowadzony temat reklamy skierowany do odpowiedniej grupy może być diablo skuteczny.

Buzz marketing wartość dodana

Kampanie marketingu szeptanego mają szansę na darmowy zasięg dzięki wirusowemu charakterowi. Doskonałym tego przykładem są memy w reklamie. Tematy, które przykuwają uwagę w mediach wykorzystane by promować twój produkt, w sposób mądry, dowcipny mogą stać się wiralem i samoczynnie powielać się pośród znajomych. Ilość osób, które stają się odbiorcą i dalszym nośnikiem danej informacji zwiększa się z każdym powieleniem, dzięki czemu produkty i opinie na ich temat, w zależności od formy, promują się samoczynnie w internecie.