Strona internetowa dla małej firmy

Rozpoczynasz swoją działalność w Internecie, a może już tam jesteś, ale nie chcesz przeznaczać znacznych środków na tym etapie rozwoju? Chciałbyś stopniowo inwestować wraz z pojawiającymi się zyskami? Jeżeli tak to zapraszamy do poniższej lektury, nie zajmie ci to dłużej niż 3 minuty.

Oferta produktowa na twojej stronie firmowej stronie

Trudno jest obecnie znaleźć firmę, która nie posiada i nie potrzebuje strony internetowej. Chociaż może lepiej postawić pytanie czy są firmy, które mimo jej braku i innych form działalności w internecie odnoszą sukces?

Jak zacząć "darmowe" funkcjonowanie w Internecie?

Social media

to najoczywistsze i najszybsze rozpoczęcie reklamowej kariery. Serwisy takie jak Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, Youtube oferują "darmową" przestrzeń i grono odbiorców gotowy by stać się twoimi klientami. Jest to wystarczające miejsce na rozruch np. zakładu fryzjerskiego czy usług z obszaru beauty tudzież prezentacji własnej kolekcji biżuterii czy mody.

Sukces jednak nie odniesie się sam, tym bardziej, że trzeba być obeznanym nie tylko z różnymi środowiskami odbiorców na każdej platformie i sposobami komunikacji z nimi, trendami i tym czego nie wypada, ale też istotnym aspektem są mechanizmy do obsługi firmowej strony. Codziennie ewoluujące, zmieniające zasady swojego funkcjonowania czy wygląd.

Okiełznanie tej informacyjnej magmy to czas, a czas to... pieniądz.


Kreatory stron internetowych

to gotowe narzędzia i drogi postępowania dla małych firm żeby uzyskać własną treść, chociaż już niekoniecznie we własnej grafice i adresie internetowym. Wykorzystuje się szablony i określone rodzaje struktury strony internetowej, w które należy wpasować swoje usługi bądź produkty. Takie rozwiązania są w wersji "darmowej" jak w wix, albo dostarczanej do usług hostingu jak na home albo płatnej opcji jak na webflow.

Oczywiście należy mieć na uwadze, że wiążąc twoją stronę internetową z którymś z podobnych serwisów nie masz pełnej kontroli nad środkami przekazu i wszelkie pozaszablonowe pomysły, które pozwalałby odróżnić się od konkurencji, nie będą miały szansy zaistnienia. Można też popaść w uzależnienie związane z adresem i korzystając z oferowanego zaplecza programistycznego, nasza domena musi być w domenie usługodawcy, a to rodzin niebezpieczeństwo, że potencjalny rozwój firmy i popularyzacja raz przyjętej domeny pośród klientów w przypadku chęci zmiany adresu będzie niemożliwa lub wymagająca informowania wszystkich klientów o nowym szyldzie, co nie zawsze musi być odebrane pozytywnie. Może też wpłynąć na seo (pozycjonowanie strony) i spowodować spadek pozycji.

Należy zatem korzystać z tego rozwiązania rozważnie w zależności od stopnia rozwoju firmy i odpowiednio wcześnie reagować, jeżeli formuła kreatorów będzie już za ciasna na twoją stronę internetową.

Gotowe szablony, skórki (templates)

Jednym z elementów obniżających koszt strony jest skorzystanie z gotowych motywów graficznych. Zakładając, że posiadasz własny hosting i potrzebę niezależności co do adresu i treści z możliwością dalszego rozwoju i rozbudowy, w przyszłości, wykorzystując gotowe szablony graficzne, można szybko zaimplementować je w któryś z przeznaczonych im systemów cms, czy to wordpress czy prestashop w zależności tego czy będzie to strona internetowa z usługami czy też sklep internetowy.

Mnogość szablonów pozwala wybrać w miarę unikalny i skoncentrować się na opracowaniu merytoryki.

Blog internetowy

Darmowe kreatory zarówno na wordpress.com jak i blogger.com oferują darmowe narzędzie do umieszczania skategoryzowanych informacji. To dobre rozwiązanie dla wielu branż szczególnie o artystycznym i usługowym charakterze, wymaga jednak na ogół umiejętności ciekawego i merytorycznego pisania. Ale można wyobrazić sobie skuteczny ofertę opartą o blog np. fryzjera czy stylisty.

najlepszy pomysł to dopiero początek

Płacimy za stronę internetową czyli za co?

Landing page i proste strony wspierające

Nie zawsze potrzeba rozbudowanej strony internetowej, żeby zaprezentować swoją ofertę. Czasami wystarczy jednostronicowe podsumowanie zakresu działalności, kluczowe informacje teleadresowe, jakaś forma uwiarygodnienia w postaci zdjęć oraz spójna klamra graficzna, która pokaże, że prosta firmowa strona to celowy zabieg, a nie wynik braku umiejętności czy środków.

Landing page sprawdza się też w sytuacjach, gdy pojawia się dodatkowy, niepasujący do głównego zakresu działalności, nowy obszar aktywności firmy.

Praktyczny przykład; opracowana przez nas strona dotycząca produkcji urządzeń energetycznych, pewnej zasłużonej w tej branży firmy, dedykowana była hurtowniom, firmom elektro-instalacyjnym, elektrykom itp.. Wyspecjalizowany zakres produktów i odbiorców nie pozwalał na stronie internetowej tzw. matce umieścić oferty na produkcje i sprzedaż wędzarni. Nota bene znakomitych i profesjonalnych, ale nie licujących chociażby pod kątem stylu grafiki i klienta docelowego. Dlatego powstała osobna strona www, z dedykowaną temu celowi grafiką. Proces zakupowy odbywał się już za pośrednictwem zewnętrznego portalu sprzedażowego. Na stronie głównej firmy nie byłoby odpowiednio zestrojonego miejsca, bowiem albo straciłaby główna gałąź działalności, albo poboczna produkcja nie otrzymałaby odpowiedniego graficznego i merytorycznego wsparcia, nie mogąc tym samym konkurować z wyspecjalizowanymi, ale nie lepszymi firmami.

Strony wizytówkowe

Strony wizytówkowe są dość bliskie w skomplikowaniu do wspierającej strony internetowej. Zawierają jednak pigułkę wiedzy na temat firmy z naciskiem na dane teleadresowe, posiadane social media, ogólnie pojętą ofertą czy realizacjami, nierzadko mogą też posiadać formularz kontaktowy. Cel takiej strony to uwiarygodnienie funkcjonowania, email we własnej domenie, podpięte statystyki, absolutne minimum żeby zdroworozsądkowo zacząć działania w internecie i w przyszłości budować swoją stronę internetową w sposób pełny.

Onepage

To charakterystyczny styl budowy strony internetowej, w którym nie ma hierarchicznego zagłębiania informacji np. oferta z podziałem na kategorie, te na podkategorie i następnie produkty tudzież usługi, ale wszystko znajduje się na jednym ekranie, kaskadowo uporządkowane i z możliwością nawigacji wg punktów menu lub prostego scrollowania zawartości. Pod względem estetycznym czy merytorycznym strony takie nie odbiegają od swoich pełnoprawnych odpowiedników, czasami nawet przebijając ich całościowym wizerunkiem. Nie są jednak dobrym rozwiązaniem dla stron www o bogatej zawartości i rozrastającej się strukturze.


Optymalna strona internetowa

To najczęstszy format stron w którego powstaniu bierze udział projektant, programista i użytkownik. Na ogół posiada unikalną, dedykowaną grafikę odpowiadającą oczekiwaniom zleceniodawcy. Oprogramowanie i jego funkcjonalności jest dopasowane do potrzeb zarządzającego zawartością strony przez panel CMS. Strona posiada dużą dozę unifikacji zawartości, którą określa się na etapie projektowania.

Strona internetowa premium

To strona posiadająca wszelkie atrybuty optymalne strony internetowej wraz z położonym naciskiem na UX czyli takiej konstrukcji przekazu merytorycznego dla klienta by był on jak najbardziej przejrzysty i przyswajalny dla użytkownika. Tak by określone informacje były w miejsca, co do których odwiedzający stronę, oczekuje, że tam się znajdą. Te uporządkowanie jest nadrzędne wobec graficznych oczekiwań zleceniodawcy i projektanta.

Optymalna strona internetowa

To najczęstszy format stron w którego powstaniu bierze udział projektant, programista i użytkownik. Na ogół posiada unikalną, dedykowaną grafikę odpowiadającą oczekiwaniom zleceniodawcy. Oprogramowanie i jego funkcjonalności jest dopasowane do potrzeb zarządzającego zawartością strony przez panel CMS. Strona posiada dużą dozę unifikacji zawartości, którą określa się na etapie projektowania.

Strona internetowa premium

To strona posiadająca wszelkie atrybuty optymalne strony internetowej wraz z położonym naciskiem na UX czyli takiej konstrukcji przekazu merytorycznego dla klienta by był on jak najbardziej przejrzysty i przyswajalny dla użytkownika. Tak by określone informacje były w miejsca, co do których odwiedzający stronę, oczekuje, że tam się znajdą. Te uporządkowanie jest nadrzędne wobec graficznych oczekiwań zleceniodawcy i projektanta.


Sklep internetowy

Podobnie jak w przypadku stron internetowych istnieją kreatory sklepów lub platformy na których można założyć swój pierwszy biznes i sprzedawać produkty za pośrednictwem operatora. Gotowe rozwiązania oferują funkcjonalne formy płatności online, transportu czy komunikacji przed i posprzedażowej. Trzeba się jednak liczyć ze sporymi prowizjami, wymogami jakie platformy narzucają w kontekście reakcji na zapytania klienta i obsłudze po zrealizowaniu transakcji. Trudno też w takich warunkach budować własną markę i grono stałych odbiorców, nie ponosi się jednak kosztów poza tymi, które wynikają ze zrealizowanych transakcji.

Odmienną strategią jest budowa własnego sklepu internetowego firmy, która wymaga większego kosztu początkowego i intensywnych działań nad pozycjonowaniem, daje jednak pełnie zysku i własne warunki interakcji z klientami.

Warto pomyśleć o całym świecie

Jaka nie powinna być strona internetowa dla małej firmy?


Nie należy jednak zaczynać projektowania strony i funkcjonowania w internecie od propagowanie nieprawdy. Można przekuwać potencjalne wady w zalety i fakt niewielkiego zespołu przedstawić w postaci informacji o łatwości komunikacji, wszyscy bowiem znają klientów firmy. Małe doświadczenie to z drugiej strony energia i korzystniejsze warunki, firma bowiem bardzo chce zdobyć odpowiednie portfolio realizacji. Strona internetowa firmy nie powinna zawierać zdjęć, które nie mają związku z działaniami przedsiębiorstwa.

Praktyczny przykład; agencja nieruchomości z małej miejscowości w której banerze głównym jest panorama Nowego Jorku, o ile nie jest "wytłumaczona" towarzyszącym hasłem będzie raczej narażała na śmieszność aniżeli budowała odpowiedni wizerunek twojej firmy tudzież twojej branży.

Stronę internetową cechuje praktycznie nieograniczony zakres informacji jaki może się na niej znaleźć i należy z tego faktu rozsądnie korzystać. Rozbudowany formularz kontaktowy, który przez klika ekranów/kroków poprzedza wysłanie informacji, tudzież dokonanie zakupu nie będzie spełniał swojej funkcji. Szczególnie dla małych firm, które mogą szybko i skutecznie reagować na zachowanie klienta i na tle konkurencji, szczególnie tej zinstytucjonalizowanej pokazywać ludzką twarz biznesu.

Co się powinno znaleźć na stronie internetowej?

Strona firmowa powinna przede wszystkim zawierać jak najpełniejszą formę kontaktu. Począwszy od adresu, telefonu, emaila, danych do osób odpowiedzialnych za poszczególne obszary, aż po adres strony jeżeli działalności jest więcej.

Również zasady z svoir vivre sprawdzają się, gdy chodzi o strony internetowe, a mamy tu na myśli zasadę "Gdy nie wiesz jak się zachować, na wszelki wypadek zachowaj się przyzwoicie". Przekładając to na stronę www, lepiej mieć "grzeczną" może nawet nudną stronę www aniżeli nieczytelną, atakującą i nieadekwatną do kontekstu.

Czym są obecnie strony internetowe?

Mnogość środków dotarcia do klientów, pośród których wyszukiwarka google traci powoli na znaczeniu powoduje, że zmienia się charakter jaki pełnią strony firmowe. Profesjonalna strona twojej firmy to spis treści w którym znajdują się wskazówki, gdzie odnaleźć numer telefonu, przekierowanie do galerii na instagramie, do społeczności klientów na facebooku, projektów na pinterescie, informacji bieżących na podstronie głównego adresu. Stronie firmowej należy powierzyć rolę wzmacniania wizerunku firmy i budowy marki, poprzez własny adres strony i unikalne informacje.